Poëzie
Me too in de zeventiende eeuw: Maria Tesselschade
Een geweldig gedicht van Maria Tesselschade. Waag het en stap erin: MeToo in de 17e eeuw. Uit: De poëziekrant.
Nietzsche dichtte zichzelf te pletter
Vasalis: alleen het ogenblik is oud
Heinrich Heine: dichter en revolutionair in Parijs
De man die niet kon lachen: Max de Jong
Wat ben ik blij dat ik Max de Jong niet gekend heb! Max de Jong (1917-1951) was de vroeg gestorven dichter en vertaler, die in sommige kringen tot cultfiguur uitgroeide. Hij was een snob, een roddelzieke opportunist, een misantropisch charlatan met trekjes van een stalker, een verongelijkte quasi belezen profiteur, een rancuneuze, overgevoelige misogyne tobber met een veelzijdige belangstelling voor zichzelf.
Gottfried Benn. Drink je zat in je vaas, kleine aster
Byrons Child Harold vertaald. Vrolijkheid met de dood voor ogen.
Novalis: achter klapperende ramen giert de wind.
Judith Herzbergs Bijvangst: gedichten
Het gaat in Hyperion niet om wissewasjes
Eind 1943 werden 100.000 dichtbundels van Hölderlin als kerstcadeautje naar soldaten aan het Oostfront gestuurd. Hoe zijn deze hooggestemde gedichten te rijmen met het grootschalig geweld, de onvoorstelbare honger, de gruwelijke kou, de eindeloze executies en de beestachtige wreedheden met alleen al een miljoen burgerslachtoffers in het dan nog steeds belegerde Leningrad?
Fritzi Harmsen van Beek. Overrompelend nauwkeurige slordigheid.
Jules Deelder: banaal en verheven
Bernlefs noodlot heeft een vreemde wil.
Eddy van Vliet. Beklemd in de geschiedenis der vaderen.
Maria van Daalens Hotel
Heinrich Heine. Idealist zonder ideologie
Ellen Warmond: radeloos zonder rede
Armando. Het voorhoofd vol wanhoop. (De naam in een kamer. Een gedicht)
Rogi Wieg: Tederheid als enige metgezel
Nachoem Wijnberg. Staren naar een dobber
Tom Lanoye: De piste uit
Hugo Claus: Oprecht rechtop klaargestoomd
Eva Gerlach: de schrik huist in de kamer. De vroege poezie.
Joke van Leeuwen: onbestemd aan de douane
Van vervreemding naar ontheemding
Lachen is taboe. Platonische gedichten van Cees Nooteboom
De mond is een waaigat
Leonard Nolens: gebaarmoeder in de boshut
Anton Korteweg. Bloesems van ironie
Wim Brands. De voerman is zijn eigen dief.
Hans Verhagens Triomfantelijke wandelingen. Gedichten ’96-’00
Judith Herbergs verraderlijk alledaagse poezie
Hugo Claus: schrijven als een schilderbeest.
Herman de Coninck: Vroeger duurt het langst
Christine D’haen: koppig allegaartje
Bernlef. Slechte altsax aan de Seine. Gedichten
Anna Enquist en de kitsch van een traan
Elly de Waards verbluffend eendimensionale poezie: Van cadmium lekken de bossen
Ilja Leonard Pfeijffer overtuigt met liederrijk en jongensachtig debuut
Komrij: tot gas zult gij wederkeren
Nachoem Wijnberg: langzaam en zacht
Rutger Kopland: Niet omdat er antwoorden zijn.
Mustafa Stitou: ijs voor mevrouw Schopenhauer.
Gottfried Benn: poetisch snijden in een lijk. Gedichten en biografie.
Lucebert. Zwieren met de sletpop van de rotzak.
Vroman en de poezie: Zwaar dreunt het denken op het leven
Willem Jan Otten: een dakraam in de hemel.
Pope’s Essay on Man: zoals het is, is het goed.
Grunberg: slechte sex leidt soms tot goede poezie
H.C. ten Berge, Oesters & gestoofde pot.
H.H. ter Balkt tussen Normaal en Hoelderlin
Huub Beurskens: Aangod en de afmens
Filosofie
Paradoxaal gelijk van Byung-Chul Han
Gaat ‘woke’ ten koste van universele waarden?
Kants revolutie van het denken
Geboorte van de romantiek in Jena
‘De zaal was stampvol,’ rapporteerde Friedrich Schiller op 26 mei 1794 aan een kennis. Studenten klommen over banken en tafels om een glimp van de nieuwe filosoof op te vangen. Ze stonden tot in de gangen en zelfs op ladders bij het raam. Achter het spreekgestoelte rees Fichte op, in laarzen met sporen en een zweep, aldus een andere getuige. Met vonkende ogen sleurde hij zijn gehoor de filosofie in.
De beste van alle mogelijke filosofen: Leibniz
Hij schreef maar door, ook in marges en op snippers. En bewaarde alles. Een tijdgenoot beweerde ‘dat de papierverliefde geleerde nooit een prullenmand heeft gehad.’ Zo scheepte Leibniz volgens Hans Magnus Enzensberger een radeloos nageslacht op met ‘een hooiberg vol annalen, rapporten, uitreksels, catalogi en mengelwerk; een wirwar van abstracties van abstracties en abstracties van abstracties van abstracties.’ De beste van alle mogelijke filosofen: Leibniz
Een straatnaam voor Mary Wollstonecraft!
David Hume: scepticus met groot kooktalent
Existentialisme is humanisme
Op 29 oktober 1945 vocht een kleine, bebrilde filosoof zich een weg naar het podium van de afgeladen Salle des Centraux, niet ver van de Champs Élysées, om een lezing te houden over existentialisme. Parijs was ruim een jaar eerder bevrijd en de spreker van dienst, Jean-Paul Sartre, was in deze roerige naoorlogse dagen een rijzende ster.
Zelfgenoegzaam optimisme
Pessimisme en optimisme zijn niet links of rechts: als iets ons de welvaartsstaat heeft gebracht is het wel het linkse optimisme van de arbeidersbeweging. En ter rechterzijde ontvouwt zich onder de uitslaande vleugels van Minerva’s uilen geregeld een scenario van verval en ondergang. Maar op klimaatgebied bestaan er op links sinds lang wel degelijk meer zorgen…
De ongrijpbare Macchiavelli
Rechten van mens en plant: over Thomas Paine en Mancuso
Wereldwijd staan de mensenrechten onder druk en ook die rechten zelf worden ter discussie gesteld. Zien we niet telkens hoe deze westerse waarden, zo klinkt het in China en elders, ten onrechte als iets universeels aan anderen worden opgedrongen? Wie denken Europa en Noord-Amerika wel dat ze zijn om met hun imperialistische verleden anderen de maat te nemen?
Descartes verborg zich liever in Egmond
René Descartes, vader van de moderne filosofie, had een aristocratisch voorkomen, ging onberispelijk gekleed en verlangde gepassioneerd naar internationale erkenning. Wat in godsnaam deed hij dan bijna zijn hele leven in die Nederlandse uithoek van Europa, ‘land van mest en mist, van vuilen, kouden regen,’ zoals De Genestet in de negentiende eeuw zou dichten?
Filosoferen over rouw en verlies
Grief. A Philosophical Guide is geen zelfhulpboek en ook geen psychologische verhandeling. Het is een filosofische analyse van wat rouw precies is, hoe zo’n proces ervaren wordt en op wat of wie het zich richt. Nogal wiedes, denk je bij deze laatste vraag, het gaat om de dood van wie je nabij is. Toch ligt dat niet zo simpel.
Diderot: Minnaressen, geldnood en vriendschap met de tsarina
Hoe Fransen over Duitsers denken
Arthur Danto & David Joselit. Art after the end of art
Beate Roessler: Autonomie. Nadenken over het vervulde leven
Voltaire en de Verlichting: de goden zelf zijn mans genoeg.
Erasmus als Nederlands denker. Over opvoeding en vrije wil
Lamettrie: eet, drink, slaap, snurk en droom. Boekbespreking de Volkskrant 9 juli 2016
Ludwig Wittgenstein. Bewijs dat hier geen neushoorn is! Prachtige biografie.
Edmund Burke was voor behouden en corrigeren
Jean-Jacques Rousseau’s Bekentenissen: goudeerlijk en onbetrouwbaar.
Walter Benjamin. Een eeuwige balling sterft aan de grens.
De wrede wereld van Machiavelli
Roger Scruton: ware schoonheid van vroeger
Patricia de Martelaere (red.) over scepticisme
Arnold Heumakers over de esthetische revolutie
Opnieuw het geval Nietzsche
Aukje van Rooden: heldere analyse, abstracte oplossing
Habermas en het publieke domein
Hegel en de wilde jaren van de filosofie
Nietzsche onderzocht en vertaald. Hamer, worst en slaapmuts.
Vragen die moeilijk te verteren zijn
Bertrand Russell. Verdwaald in het moeras van idee en feit. Ray Monks biografie
Johann Gottlieb Fichte, het denken van een arme huisleraar
Henri Bergson vertaald. Hoe het lachen ons vergaat.
Antisemitisme
Jerrold Seigel: ik, mijzelf en mij. Een filosofische geschiedenis van het zelf.
Het is oud of het is contemporary art.
Diderot en Voltaire over Nederland: Holland in verlichte ogen
Safranski over de Romantiek: met een glas wijn in de hand het slagveld op.
Antichrist en Afgodenschemering
Machiavelli. Een Florentijn verscheurd tussen eerzucht en eenzaamheid.
Seneca. Wijsheden van een rijkaard.
Arthur Danto: kunst uit een zeepdoos
Wijsheid als voorgerecht. Proefschrift over voorwoorden.
Coornhert
Thomas More: Het verleden van Utopia
Voltaire: een nieuwe biografie van Ian Davidson
Friedrich Nietzsche: nalatenschap
Vossius en Hugo de Groot
John Armstrong over kunst: wereldvreemde of verdwenen schoonheid.
Joke Hermsen: pleidooi voor enthousiasme en voorspelbare kritiek
Isaiah Berlin’s Mellon Lectures: de aardbeving van de Romantiek
Heideggers opportunisme en dat van zijn apologeet Ernst Nolte
Schopenhauer en 2 boeken over ethiek
Bernard Mandevilles De wereld gaat aan deugd ten onder
Overige
Kritiekloos dwepen met de boeren
Adembenemende geschiedenis van zakken en tassen
Melk. De witte motor
Schoolmelk. Menigeen kan braakneigingen niet onderdrukken bij alleen al dat woord. Flesjes lauwe melk met bleek gele klonten vet erop, verplicht weg te spoelen voor je het schoolplein op mocht. Het begon al in de jaren ’30, maar vanaf de jaren ’50 ontbrandde een 25 jaar voortdenderende campagne om de melkafzet te verveelvoudigen. De oersterke stripheld Joris Driepinter…
De onbegrensde zucht naar regels
Wie zich realiseert hoeveel regels er zijn hapt naar adem. Hoe hard je praat in de trein, elkaar een hand geven of kussen (en hoe vaak, eerst links?), hoe je de tafel dekt, iemand feliciteert, wat je zegt als je afrekent, voorsorteren op de fiets, koken uit een kookboek, reageren op Twitter, ganzenborden, vuilnis deponeren, en niet te vergeten hoe bloot je je kleedt.
Geloven in fictie. Paul Austers roman Baumgartner (2023)
De geschiedenis van windrichtingen
Waarom kun je oneindig naar het oosten blijven reizen maar niet naar het noorden? Waarom heet het Midden-Oosten het Midden-Oosten? Waarom zijn er vier windrichtingen en niet vijf of drie of zes? Is het zuiden een richting of een plaats? Hoezo een westelijk en een oostelijk halfrond? Waarom staat het noorden altijd bovenaan?
Caspar David Friedrich. Held van de romantiek
De romantische schilder Caspar David Friedrich had een obsessie met vuur. Hij werd al zenuwachtig als hij ergens een houtvuurtje rook, schreef steeds over afgebrande huizen uit de buurt en broedde op een alarmsysteem met kerkklokken en op hoorns blazende nachtwachten. Dat was neurotisch, maar wie ontdekt hoeveel van zijn schilderijen in vlammen op zouden gaan krijgt er begrip voor.
Heinrich Heine. Het Boek Le Grand.
Dit memoir, zoals autobiografische geschriften dankzij onze grote voorliefde voor de Engelse taal steeds vaker heten, neemt af en toe de vorm aan van een lang uitgesmeerde liefdesbrief. ‘Madame,’ begint de schrijver zijn boek, ‘kent u het oude stuk?’ De lezer in elk geval wel. Pal erboven staat namelijk een motto uit dat stuk: ‘Zij was beminnelijk en hij beminder haar; maar hij was niet beminnelijk en zij beminde hem niet.’
Kleding als wapenrusting
Wie hoge hakken plat vindt, krabt zich na Richard Thompson Fords Dress Codes nog wel eens achter de oren. Zo adopteerde de Europese aristocratie de hooggehakte schoen van Perzische ruiters. De hakken drukten status uit, en mannelijkheid, vooral toen Lodewijk XIV ze ging dragen. Hij liet zijn zolen en tien centimeter hoge hakken knalrood verven en verklaarde dat alleen mensen aan het hof dat mochten.
Het einde van de natuur. En van ons.
Tijdelijk afscheid van het korset.
50 jaar Woodstock: love, peace, rain & drugs
E.T.A. Hoffmann. Een hang naar liederlijkheid.
Durf toch drab te drinken. Geschiedenis van het koffiehuis.
Revolutiejaar 1968. Overal opstand tegen alles. Mark Kurlansky en Kristin Ross
Rebecca Solnit en Ton Lemaire: wandelen als protest
Laurence Sterne: en pakt het meisje bij haar…
Charlie Chaplin versus de chaostheorie
Peter Burkes Grote Mannen Verhaal
Is Peter Burke een vos of een egel? In het huidige tijdsgewricht hangen in elk geval onvermijdelijk twee vragen boven een boek als dit, als roofvogels boven een vallei in de avondzon. Komen er vrouwen in voor en in hoeverre spelen andere culturen dan de westerse een rol bij het verschijnsel van de Grote Geleerde, de polymath?
Waar moet het heen met het museum?
In 2004 was in Düsseldorf een tentoonstelling van hedendaagse Afrikaanse kunst. Waarom, zo vroeg de toen 21-jarige Marie-Cécile Zinsou aan een Franse conservator in het West-Afrikaanse Benin, kunnen we onze eigen kunst alleen maar 6000 km verderop zien? We hebben hier een museum nodig. ‘Open er een,’ zei hij. ‘Zoek een plek uit en zet er een bord neer met “Museum” erop.’